R30 Forum

خوش آمدید به انجمن تخصصی مدل آرسی, میهمان گرامی وارد شوید یا ثبت نام کنید

[ توجه ] شرايط و امکانات VIP [ فيلم ] آموزش كار با آرسي تيوب
[ نظر سنجي ] سايت آرسي را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟ [ توجه ] سوالات کاربران جديد درباره آرسي
 
امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ساخت هواپیمای فومی Infineon
نویسنده پیام
moh-norouzian
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی هلی کوپتر

مدیر ارشد
نام : محسن نوروزیان
محل سکونت : بندرانزلی
مدل : T-Rex 500 E
راديو : JR-XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 1,409 اعتبار: 874
ارسال: #1
ساخت هواپیمای فومی Infineon
ساخت هواپیمای فومی Infineon
بخش اول
چند هفته ای بود تصمیم به ساخت یه هواپیمای فومی گرفته بودم. از این رو 2تا فوم برد به ابعاد 100*90 سانتیمتر تهیه کرده بودم که منتظر من بودن که برم سراغشون.
یه نقشه هواپیمای دوباله تهیه کرده بودم که طول سراسری بالی حدود 75 سانتیمتر داشت.
   
فومی که بنام فوم برد در بازار هست همون فوم تخته ای هست که یک لایه کاغذ سفید رنگ در دو طرف چسب خورده و در ضخامت های مختلف در بازار هست.
همین لایه کاغذ باعث میشه که فوم بسیار مقاوم تر از نمونه های بدون کاغذ باشه. نقشه ای که من داشتم ضخامت 3 میلمتر رو پیشنهاد کرده بود اما با میله های فیبر کربن همه جا رو تقویت کرده بود. من یه روش دیگه رو میخواستم بکار ببرم که از میله کربن استفاده نکنم. بنابرای ضخامت 5 میلم متر رو انتخاب کردم.
خاصیت دیگه فوم برد اینه که میشه اونو با رنگ اسپری روغنی هم رنگ زد و کاغذ روی فوم مانع خورده شدن فوم بوسیله تینر رنگ میشه. فقط نواحی نر کار در خود فوم معرض رنگ هست امکان خوردگی و عقب نشینی فوم وجود داره که برای اون هم روشی در ادامه مطلب پیشنهاد خواهم داد.البته من قبلا اثر رنگ رو روی این فوم امتحان کرده بودم و مشکل رو دیده بودم.
امروز بعداظهر خونه موندم و تصمیم گرفتم کار رو شروع کنم. ابتدا نقشه رو در ابعاد A4 پرینت گرفتم و با چسبی که به ماتیکی معرف هست کاغذ های برش خورده رو روی فوم چسبوندم.
   
اسم این چسب Glue Stick هست که بوسیله آب شستشو میشه و فاقد توکسین که یک ماده سمی هست میباشه. بعد از چسب زدن شروع به برش قطعات با فاصله 1 میلی متری از خطوط کردم و بعد این یک میلی متر رو با سمباده برداشتم که هم دقت کار رو بالا میبره و هم عوارض برش رو محو میکنه.
بعد از برش و سمباده کاغذ های نقشه رو به آرومی از روی قطعات برمیدارید و جاهائی که خیلی محکم هست رو بزارید بمونه. بعد دو تا دستمال کنار میز کار بزارید و یکی رو خیس کنید و آبش رو بگیرید. اول با دستمال نم دار روی سطح قسمت های چسبیده رو بکشید وبعد از چند ثانیه با دستمال خشک روی اونو پاک کنید. ان یک کم نم باعث میشه که چسب زیر قسمت های باقی مونده شل بشه و اون تکه ها از قطعه اصلی جدا بشن. فقط دقت کنید که زیاد قطعه خیس نکنید و سریع آب اضافی رو پاک کنید وگر نه این آب به خود کاغذ فوم برد هم سرایت میکنه و چون نمیتونید با حرارت خشکش کنید باید مدتی صبر کنید تا این کاغذ خشک بشه. در ضمن احتمال پیچ خوردن قطعه هم وجود داره. با کمی دقت براحتی میتونید زمان مناسب رو بدست بیارید.
بعد از این کار شروع به مونتاژ بدنه وسپس بال ها و بخش های دیگه کردم.
   
   
   
   
   

بخش پائینی بدنه دو قسمت جدا شونده داره که یکی قبل از بال هست برای محل سروو ها و گیرنده و یکی در جلوی بال هست برای محل اسپید کنترل و باطری. یک نکته آموزشی که پیشنهاد میکنم برای ارزونتر شدن مدل خودت انجام بدین استفاده از چوب خیزران در فوم هست. این چوب ها که تو بازار وسائل چینی بعنوان سیخ کباب فروش میره دارای ضخامتی حدود 2 میلی متر و طولی برابر 30 سانتیمترو بیشتر هست. این چوب از نظر طولی تحمل بالائی داره..و من اونو به تمامی نر های کار (ضخامت 5 میای متر ) چسبوندم.
   
   

این کار چندتا مزیت داره . اول اینکه نر کار رو میپوشنه و باعث میشه اگر بخواهید با اسپری مدلتون رو رنگ بزنید به فوم آسب نرسه. دوم اینکه به نوک بال ها و بخش های دیگه شکل آئروداینامیکی میده و کل کار قشنگتر در میاد و موضوع مهمتر اینه که باعث استحکام فوم میشه. وشما میتونید با چند تا نکته دیگه از میله های فیبر کربن استفاده نکنید.
بعد نوبت نصب سروو های الویتور و رادر رسید که تو محل خودشون نصب شد.
   
   
   
بعد بال ها رو نصب میشن. دقت کنید که با یک گونیای کوچک مدام چک کنید که بالها کاملا موازی هم دیگه و نسبت به کف بدنه پائینی عمود قرار بگیرن. بعد نوبت نصب ایلوران ها رسید .
من بجای لولا از سه لایه فیلم استفاده کردم که روش اون رو میتونید تو مطالب آقا هومن بطور کامل ببینید. ادامه دارد.
نوروزیان
۱۸ / ۱ / ۱۳۹۱ -- ۳۹ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
moh-norouzian
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی هلی کوپتر

مدیر ارشد
نام : محسن نوروزیان
محل سکونت : بندرانزلی
مدل : T-Rex 500 E
راديو : JR-XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 1,409 اعتبار: 874
ارسال: #2
RE: ساخت هواپیمای فومی Infineon
بخش دوم
دیروز بعداظهر وقت داشتم و قطعات بدنه رو تقریبا بطور کامل نصب کردم.
   
همانطور که در بخش اول گفته بودم شما در ساخت هواپیماهای کوچک مثل این مدل از چوب خیزران بجای میله فیبر کربن استفاده کنید و استحکام لازم رو به مدل بدید. اما چند نکته در طریقه استفاده هست که اینجا ذکر میکنم.
موضوع مهم طریقه چیدن چوب و روش ارتباط ستون ها به یکدیگر هست که نیروهای لازم بدرستی تقسیم بشن که تو عکس های پائین توضیح رو خواهید دید.

روش صحیح چسب کاری :
دید عمومی در استفاده از چسب اکثرا با عجله و رعایت نکردن اصول لازم برای ایجاد یک اتصال دقیق هست. اگر چند نکته در استفاده از چسب رعایت بشه اتصالاتی بسیار محکم و دقیق قابل دست یابی است که شاید بیش از انتظار شما بنظر برسه.
همچنین عکس این موضوع هم صادق است ، به این معنا که بهترین چسب ها اگر بدرستی استفاده نشن کارائی لازم رو ایجاد نخواهند کرد. چند نکته مهم در چسب کاری وجود داره که مهمترین ها رو اینجا ذکر میکنم.
الف: بعضی از مشخصات و خواص چسب ها که باید بعنوان حداقل در کار ساخت مدل بدانید عبارتند از :
1-هر نوع چسبی کاربرد خاصی داره ، شمابا شناخت نقاط ضعف و قوت انواع چسب میتونید اتصال مورد نظر خودتون رو بدست بیارید. برای مثال انواع مختلف چسب ها بر روی بعضی مواد بخوبی میچسبند و در موارد دیگه ناتوان هستند.
2- چسب ها نیاز به زمان مورد نظر برای محکم شدن دارند ..در این مدت اگر قطعه چسب خورد تکون بخوره باعث ایجاد ترک های میکروسپی در لایه های پائینتر میشه و توانائی و استحکام خودش رو از دست میده.
3- حرارت محیط در نحوه محکم شدن چسب ها خیلی مهم هست.. با توجه به حرارت محیط زمان لازم برای بیحرکت ماندن قطعه و استحکام لازم فرق خواهد کرد .از طرف دیگه حرارت دادن محل چسب برای سریعتر خشک کردن قطعه همیشه خوب نخواهد بود چرا که لایه سطحی زودتر و سریعتر از لایه های زیری خشک میشه وکشش سطحی بین این 2 لایه هم میتونه ترک های میکروسپی رو ایجاد کنه که استحکام چسب رو کم میکنه.
4-بعضی چسب ها فقط روی لایه سطحی میچسبن و بعضی دیگه میتونند چند میلی متر به داخل بعضی مواد نفوذ کنند .
5- نگاه شما به چسب کاری باید مثل رنگ آمیزی باشه. محل چسب باید عاری از هرگونه چربی و الودگی باشه.
ب: موضوعاتی جانبی در چسب کاری وجود داره که به خود چسب ارتباط نداره اما میتونه نتیجه کار محکمتری رو بوجود بیاره.
1-چسب با لایه های سطحی خیلی صاف و یا پرداخت شده اتصال محکمی ایجاد نمیکنه.اگر نقطه چسب کاری با سمباده خراش داده بشه اتصال محکمتری ایجاد خواهد کرد.
2-برای چسب کاری 2 قطعه که عمود بر هم هستند بهتره چند خراش مخالف هم در محل اتصال بوجود بیارید .به این معنا که یکی رو طولی سمباده بزنید ودیگری رو عرضی . این کار بسیار در مورد اتصال فلزات بهمدیگه کاربرد داره وبیش از انتظار شما به استحکام قطعه کمک میکنه.
3- چسب زیاد به معنای اتصال بهتر نیست.همیشه سعی کنید که چسب های اضافی رو از محل کار بردارید.
4- اگر لازم هست محل عمیقی رو چسب بزنید ، این کار رو در چند نوبت انجام بدید . یعنی اینکه یک لایه چسب بزنید و اجازه بدید خشک بشه. بعد سطح خشک شده رو با سمباده خراش بدید و محل رو پاک کنید و بعد یک لایه دیگه اضافه کنید. مطالب در مورد چسب ها زیاد هست که اگر نیاز بود در یک تاپیک جداگانه توضیح داده خواهد شد.
در نقشه اصلی این مدل فومی که ساختش توضیح داده میشه چندین میله فیبر کربن برای استحکام استفاده شده هست . همانطور که در نقشه اصلی میبیند میله های فیبرکربن بشکل ضربدری در میان 2 بال استفاده شده که من همون حالت رو با چوب خیزران ایجاد کردم. اما این چوب نمیتونه به اندازه میله فیبر کربن استحکام داشته باشه مگر اینکه شکل ساختمانی پایه ها برای استفاده از چوب اصلاح بشه..

همانطور که در تصویر میبیند من یک ضربدر دیگه با نود درجه اختلاف نسبت به ضربدر اولی اضافه کردم و محل اتصال رو با نخ نازک به هم بستم. اضافه کردن این 2 چوب نازک در هر طرف باعث میشه استحکام فوقالعاده بالا بره. در این حالت این ستون ها میتونن وزن خیلی زیادی رو تحمل کنن.
   
   
یک نکته باقی می مونه و انهم کنترل حرکت پیچشی عرضی 2 بال نسبت بهمدیگه هست. یک تکه چوب به شکل I به نقشه اضافه کردم که بعد از سمباده کاری در جلوی مدل و مابین 2 بال اضافه شد. این تکه چوب رو سمباد زدم و انحنا دادم وبعد در محل خودش چسب زدم. این تکه کوچک مانع حرکت چرخشی بال بالا نسبت به بال پپائین میشه.
   
   
   
در انتها برای اینکه قدرت این چند تکه چوب نازک رو ببیند . روی بال وزنه سنگینی گذاشتم . همانطور که میبنید این بدنه فومی که وزنش حدود 260 گرم شده میتونه بار سنگینی رو تحمل کنه.
   
   
ادامه دارد
نوروزیان





شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید




مطالب مندرج در این پست مورد تایید کمیته علمی سایت آرسی می باشد



فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
   
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۶ / ۳ / ۱۳۹۲ -- ۲۳ : ۰۳ عصر، توسط m.malayeri.)
۱۹ / ۱ / ۱۳۹۱ -- ۰۰ : ۰۹ عصر
ارسال ها نقل قول
moh-norouzian
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی هلی کوپتر

مدیر ارشد
نام : محسن نوروزیان
محل سکونت : بندرانزلی
مدل : T-Rex 500 E
راديو : JR-XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 1,409 اعتبار: 874
ارسال: #3
RE: ساخت هواپیمای فومی Infineon
بار اول که هواپیما رو برای ست آپ بردم سر زمین 2هفته پیش بود و تغییراتی رو نیاز دیدم. ایلرون بال بالا رو حذف کردم و دماغه رو حدود 5 سانتیمتر بیرونتر آوردم. چوبهای خیزران نگهدارنده رو هم کم کردم که نتیجه خیلی عالی شد. تصویر زیر:
   
این هم فیلم پرواز این هواپیما در تاریخ امروز 91/5/27 .. بسیار محکم شده و خوب از عهده مانورها بر میاد. حجم فیلم 12 مگابایت.. کیفیت خوب
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
۲۷ / ۵ / ۱۳۹۱ -- ۲۵ : ۱۱ عصر
ارسال ها نقل قول
PersianBoy
کاربر جدید

ارتفاع : صفر پا
نام : آرام فیروزپور
محل سکونت : سنندج
مدل : عقاب 2
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۹۳
ارسال‌ها: 1 اعتبار: 0
ارسال: #4
RE: ساخت هواپیمای فومی Infineon
با درود
منم این هواپیما رو ساختمشما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


هواپیمای خوشکلی شده ولی فعلا پول خرید وسایل پروازشو ندارمشما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید



این نتیجه کار ما
شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید



البته اینم بگم هیچ وسایلی غیر از خود فوم و چسپش رو نداشتم! حتی لولا ها رو هم خودم با ابتکار ساختمشما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


با تشکر از اساتید گرامی

حالا چند تا سوال فنی از اساتید دارم

میدونم که باید 3تا سرو براش بگیرم با یه موتور با باتری و اسپید کنترل

حالا چی بگیرم که با جیبمون هم بخونه چون اولین هواپیمامه و حتی رایو هم ندارم که باید اونم بخرمشما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

(آخرین ویرایش در این ارسال: دیروز ۱۳ : ۰۸ عصر، توسط PersianBoy.)
دیروز ۵۰ : ۰۷ عصر
ارسال ها نقل قول
تبلیغات
پرشین پایا
By: My-BB.Ir


کلمات کلیدی: ساخت, هواپیمای, فومی, Infineon,


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ساخت اسبچ با كمي تغيير در نقشه kamranjj 28 3,358 دیروز ۵۵ : ۰۷ عصر
آخرین ارسال: mosimzm
  ساخت سسنا 182 فومی الکتریک Farshad maleki 43 2,377 ۵ / ۵ / ۱۳۹۳ -- ۱۵ : ۰۶ عصر
آخرین ارسال: mamali1376
Star ساخت هواپیمای mxs ایرفویل 3d hooman jahani 14 671 ۵ / ۵ / ۱۳۹۳ -- ۳۷ : ۱۲ عصر
آخرین ارسال: hooman jahani
  ساخت هواپیمای Goldberg Eagle 2 Amir13584788 70 9,363 ۴ / ۵ / ۱۳۹۳ -- ۰۰ : ۰۴ عصر
آخرین ارسال: hooman jahani
  ساخت F22 Android 50 1,344 ۴ / ۵ / ۱۳۹۳ -- ۱۸ : ۱۱ صبح
آخرین ارسال: Android
  ساخت F-4 Phantom II Saeed Mirsafaie 30 3,395 ۱ / ۵ / ۱۳۹۳ -- ۵۰ : ۰۲ صبح
آخرین ارسال: arash785
  ساخت R30TRAINER فومی ترینر twilight 98 2,030 ۳۰ / ۴ / ۱۳۹۳ -- ۰۷ : ۰۱ صبح
آخرین ارسال: امین محمدی
Star ساخت yak 54 تیغه ای FULL 3D(از ساخت تا پرواز) Farshad maleki 26 1,705 ۲۸ / ۴ / ۱۳۹۳ -- ۱۰ : ۰۶ صبح
آخرین ارسال: meysam ghaedi
  تولید انبوه هواپیمای کشی با نام سایت آرسی Aref 45 3,456 ۲۸ / ۴ / ۱۳۹۳ -- ۳۱ : ۰۲ صبح
آخرین ارسال: عارف2
  ساخت هواپیمای TIGER3 sezartroy 40 2,763 ۲۲ / ۴ / ۱۳۹۳ -- ۴۴ : ۰۱ عصر
آخرین ارسال: vahid-8

چه کسانی این موضوع را خوانده اند؟
کاربرانی که این موضوع را خوانده اند (26 کاربر):
mosimzm (دیروز, ۵۵ : ۰۷ عصر)، basmrn (دیروز, ۲۲ : ۰۸ عصر)، fmms (دیروز, ۳۰ : ۰۸ عصر)، Aref (دیروز, ۰۰ : ۰۹ عصر)، Saeed Mirsafaie (دیروز, ۰۴ : ۰۹ عصر)، mahdi6576 (دیروز, ۱۶ : ۰۹ عصر)، godrat72 (دیروز, ۲۵ : ۰۹ عصر)، FARZAD 74 (دیروز, ۲۶ : ۰۹ عصر)، mehrazin (دیروز, ۳۲ : ۱۰ عصر)، pupu (دیروز, ۱۸ : ۱۱ عصر)، mohammadahmadi (دیروز, ۲۱ : ۱۱ عصر)، mohammadamin8 (امروز, ۲۱ : ۱۲ صبح)، aliansari (امروز, ۲۲ : ۱۲ صبح)، navid92 (امروز, ۲۴ : ۱۲ صبح)، M.Homayoun (امروز, ۵۹ : ۱۲ صبح)، rasoulgh (امروز, ۱۰ : ۰۱ صبح)، saman_ir (امروز, ۳۲ : ۰۱ صبح)، arash785 (امروز, ۵۸ : ۰۱ صبح)، ZEROA6m5 (امروز, ۱۰ : ۰۲ صبح)، maysam5816 (امروز, ۴۰ : ۰۲ صبح)، M.R MAHMOODI (امروز, ۴۰ : ۰۳ صبح)، PersianBoy (امروز, ۱۹ : ۱۱ صبح)، nasir (امروز, ۳۰ : ۱۱ صبح)، Farshad maleki (امروز, ۴۳ : ۱۲ عصر)، sabalan (امروز, ۰۳ : ۰۲ عصر)، مسعود (امروز, ۴۳ : ۰۲ عصر)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان