R30 Forum

خوش آمدید به انجمن تخصصی مدل آرسی, میهمان گرامی وارد شوید یا ثبت نام کنید

[ توجه ] شرايط و امکانات VIP [ فيلم ] آموزش كار با آرسي تيوب
[ جديد ] بازگشت قوانين خريد و فروش [ مهم ] مديران پرتلاش سال 1394
 
امتیاز موضوع:
  • 51 رأی - میانگین امتیازات: 3.51
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
نویسنده پیام
Soheil
***
VIP Bronze

Driver
نام : سهیل
محل سکونت : مشهد
مدل : Savage Xl
راديو : FUTABA
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 116 اعتبار: 34
ارسال: #1
تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
در این تاپیک میخوام تنظیم موتور های نیترو رو به صورت کامل توضیح بدم!دوستان دیگه هم لطف کنند و نظراتشون رو بگند تا یه تاپیک پر بار و کامل داشته باشیم!!
لازم به ذکر هستش که من این تنظیم رو بر اساس ماشین های کمپانی HPI توضیح میدم ولی مراحل کار و تظیمات در اکثر ماشین های نیترو یکسان هستش!!




بعد از آببندی ماشین تمام پیچ‌های کاربراتور رو به حالت کارخونه بر میگردونیم یعنی‌ پیچ‌های Low speed و‌High speed با بدنهٔ پیچ مماس و همسطح میشند و دهان
کاربراتور
۱میل باز هستش!!
برای تنظیم ماشین ابتدا موتور رو به مدت چند دقیقه گرم می‌کنیم و ابتدا شروع می‌کنیم به بستن پیچ‌ High speed و هر دور پیچ رو ۱/۸ میبندیم.
کار پیچ‌ High speed در واقع دور نهایی موتور رو بالا میبره و باعث تعویض دنده می‌شه!!

پیچ‌ High speed رو هر دفعه ۱/۸ دور میبندیم(در جهت عقربه ساعت) و ۲-۳ دور با ماشین می‌زنیم تا تفاوتش رو احساس کنیم!زمانی‌ که دیدیم دیگه بازدهی متر تفاوتی نمی‌کنه از اون بعد دیگه پیچ رو نمیبندیم چون باعث می‌شه موتور لین بشه و سریع داغ کنه!!
نشان‌های تنظیم ‌High speed :

وقتی‌ پیچ‌ High speed زیاد باز باشه یعنی‌ موتور ریچ باشه ماشین تنبل کار می‌کنه و در فول تراتل مقدار زیادی دود می‌کنه و به طبع چون زیاد سوخت وارد موتور می‌شه مصرفش هم بالا میره!!
ولی‌ مزیت هایی هم داره از جمله اینکه جداره سیلندر بهتر روغن کاری می‌شه و دمای موتور پائین تر هستش و عمرش هم کم نمی‌شه!!

وقتی‌ موتور لین باشه یعنی‌ سوخته کمی‌ واردش بشه موتور بیش از اندازه زور می‌زنه و فشار زیادی بهش میاد و ممکن خاموش شه!این خطرناکترین حالت برای یه موتور هستش چون سوخت به اندازه کافی‌ وارد سیلندر نمی‌شه و جداره سیلندر بخوبی روغن کاری نمی‌شه و باعث می‌شه موتور بیش از اندازه داغ کنه و اسطحلاکش بالا میره!


تنظیم پیچ Low speed:

پیچ Low speed به شتاب گیری و کند ماشین کمک می‌کنه!تنظیم این پیچ هم مثل High speed هستش و هر دفعه ۱/۸ دور بسته می‌شه(در جهت عقربه ساعت)!
وقتی‌ پیچ Low speed زیاد باز باشه دود زیادی تولید می‌شه و ماشین بنظر کند میاد!!در این حالت هم مصرف سوخت نسبتا بالاست!
وقتی‌ پیچ Low speed زیادی بسته باشه در موتور در حالت آیدل بالا میره و این نیز برای موتور خطرناکه و باسه داغ شدنش می‌شه!!

وقتی‌ ماشین درست تنظیم شده باشه شتاب سریع و نرمی رو داره و موتور ریپ نمیزنه و صورت نهاییش هم قابل توجه!!

تنظیم پیچ آیدل:

پیچ آیدل درواقع موتور رو در حالتی که کلاچ درگیر نیست رو تنظیم می‌کنه!

ابتدا موتور رو گرم می‌کنیم و پیچ آیدل رو در حالتی که ترمز گرفتیم تنظیم می‌کنیم!!در حالت آیدل ماشین نباید حرکت کنه یا بهتره بگم کلاچ نباید درگیر بشه و ماشین باید با در موتوری نرم درجا کار کنه!!این نشانهٔ بهترین تنظیم موتور هستش!

یه سری مورد هستش که در هنگام تنظیم متر حتما باید رعایت بشه:

مثل دمای موتور که نباید از ۱۲۰-۱۳۰ بالاتر بره!!دود همیشه باید آبی باشه و اگر به رنگ سفید بود این نشانهٔ اینکه موتور لین!!موتور هنگام شتاب گیری نباید ریپ بزنه و حالت خاموشی داشته باشه این نیز یکی‌ از نشان‌های لین بودن!!فیلتر هوارو همیشه بعد از ۵-۶ بک بشورید و به روغن فیلتر آغشته کنید!

اینا موارد کلی‌ برای تنظیم ماشین بودند!!دوستان هم اگر این مورد رو تکمیل کنند خیلی‌ علی‌ می‌شه!اگر مطلبی رییس اشتباه گفتم خوشحال میشم دوستان درستش رو بگند!!
۲۲ / ۱۲ / ۱۳۸۹ -- ۴۵ : ۰۹ عصر
ارسال ها نقل قول
Hirad
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام : هیراد
محل سکونت : تهران
مدل : us sport
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 226 اعتبار: 33
ارسال: #2
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
خیلی ممنون ازمطلب واقعامفیدتون@};-
ببخشید1سووال داشتم
پیچlow speedهمون پیچ کاربرات یاهواهست؟؟؟
وhigh speedهمون پیچ سوخت؟؟؟؟
(ببخشیداگه یکم مبتدیانس:-*)
۲۲ / ۱۲ / ۱۳۸۹ -- ۱۲ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
Soheil
***
VIP Bronze

Driver
نام : سهیل
محل سکونت : مشهد
مدل : Savage Xl
راديو : FUTABA
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 116 اعتبار: 34
ارسال: #3
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
( ۲۲ / ۱۲ / ۱۳۸۹ -- ۱۲ : ۱۰ عصر)hirad نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خیلی ممنون ازمطلب واقعامفیدتون@};-
ببخشید1سووال داشتم
پیچlow speedهمون پیچ کاربرات یاهواهست؟؟؟
وhigh speedهمون پیچ سوخت؟؟؟؟
(ببخشیداگه یکم مبتدیانس:-*)

Low speed همونی هستش که سروو گاز و ترمز بهش وصله

شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


High speed همونی هستش که مروب خورده روی کاربراتور(بدنه برنجی داره):
شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

۲۲ / ۱۲ / ۱۳۸۹ -- ۵۴ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
Soheil
***
VIP Bronze

Driver
نام : سهیل
محل سکونت : مشهد
مدل : Savage Xl
راديو : FUTABA
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 116 اعتبار: 34
ارسال: #4
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
در این پست میخوام عیب یابی موتور های نیترو رو بگم!
خیلی ها هستند تا میبینند ماشین روشن نمیشه شروع میکنند به بدوبیراه گفتن به ماشین و اینکه این ماشین آشغاله و از اینجور چیزا ولی در صورتی که احتمال داره با تعویض یه چیز ساده یه تنظیم مجدد این مشکلات حل شه که من اونهارو اینجا میزارم:
شمع:
هنگامی که یک شمع سوخته باشه و یا نیمسوز شده باشه اون المنتش قدرت التهابی قبل رو نداره و وقتی که شما باتری شمع رو میزارید،یا ماشین روشن نمیشه یا اگر هم روشن شد بلافاصله بعد از برداشتن باتری شمع خاموش میشه!!
راه حل ممکن هم تعویض شمع هستش که به راحتی انجام میشه!!
تنظیمات موتور:
موقعی هستش که موتور به خاطر تنظیمات نادرستش روشن نمیشه و یا ممکن که روشن و درست کار نکنه در این صورت تمام پیچ های کاربراتور رو به حالت اول کارخونه برمیگردونن و وقتی موتور روشن شد دوباره تنظیم میکنن!!
Flooded Engine:
معنی دقیق این عبارت رو نمیشه گفت ولی در حالتی پیش میاد که سوخت زیادی وارد موتور شده و موتور قفل میکنه و سیلندر نمیچرخه!!موتور هایی که هندلی هستند در این حالت هندلشون بسیار سفت میشه و اگر این اتفاق افتاد باید از هندل زدن پرهیز کرد!!موتور هایی که روتواستارت دارند در این حالت یه کلید روی روتواستارت هست که نشون میده که سوخت زیادی وارد موتور شده و روتواستارت کار نمیکنه!!
راه حلی که برای این مورد هستش اینکه شمع رو باز میکنیم روی هیت سینک موتور یه دستمال قرار میدیم و با روتواستارت یا هندل سعی میکنیم که ماشین روشن شه!!اینکار باعث میشه سوخت های اضافه داخل موتور بپاشه بیرون!پس از این کار شمع رو دوباره میبندیم و استارت میزنیم!!

اینها یه سری راه های کلی برای عیب یابی موتور های نیترو بود!!از دوستان دیگه میخوام که اگر مطلبی رو غلط گفتم تصحیح کنند ویا مواردی رو بهش اضافه کنند!
۶ / ۱ / ۱۳۹۰ -- ۳۹ : ۱۲ عصر
ارسال ها نقل قول
Hirad
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام : هیراد
محل سکونت : تهران
مدل : us sport
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 226 اعتبار: 33
ارسال: #5
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
درادامه حرف دوستمون یک نکته کوچیکواضافه کنم
زمانی که شمع شل باشه ماشین روشن نمیشه اگروبشه سریع خاموش میشه وازریختن سوخت به بیرون ازکناره شمع میشه اینوفهمید

جمع شدن روغن دراگزوز:
دراین جورمواردماشین سخت روشن میشه یااگه بشه یکم گازماشینوبالاببریدماشین خاموش میشه
وچنان چه شانس بیارید ماشین خاموش نشه بازدهی موتورکمی پایین میادوبه موتورم فشارمیاره!

اگر مطلبی رو اشتباه گفتم لطفا دوستان درستش رو بگند!!@};-
۶ / ۱ / ۱۳۹۰ -- ۲۹ : ۰۷ عصر
ارسال ها نقل قول
baja 5b ss
کاربر جدید

ارتفاع : صفر پا
نام :
محل سکونت : تجریش
مدل :
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 1 اعتبار: 0
ارسال: #6
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
با سلام خدمت دوستان من می خواستم بدونم چطور می تونم ماشینمو تنظیم کنم با توجه به راهنمایی بالا نتونستم درست کنم kyosho inferno st با تشکر.
۲۷ / ۵ / ۱۳۹۰ -- ۳۶ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
Soheil
***
VIP Bronze

Driver
نام : سهیل
محل سکونت : مشهد
مدل : Savage Xl
راديو : FUTABA
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 116 اعتبار: 34
ارسال: #7
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
توی پست های بالا همش رو گفتم!
بقیش به آشنایی خود شما به تنظیم داره!اگر درست ماشین رو تنظیم نکنید ضرر های زیادی به موتورتون میخوره!
پس ماشین رو به تعمیرکار جایی که خریدید بدید و از او بخواهید که براتون تنظیم کنه!
۳۰ / ۵ / ۱۳۹۰ -- ۳۷ : ۰۹ صبح
ارسال ها نقل قول
arkantus
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام :
محل سکونت : دزفول
مدل : savage xl
راديو : 2.4
آفلاین
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 20 اعتبار: 0
ارسال: #8
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
سلام من savag xl دارم.امروز آببندیش کردم.مشکلی که هست اینه که دنده هاش خوب جا نمیره و وقتی گاز میدم پت پت میکنه و موتور میخواد خاموش بشه.ضمنا احساس میکنم داغ هم هست
۲۲ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۳۸ : ۰۲ عصر
ارسال ها نقل قول
Soheil
***
VIP Bronze

Driver
نام : سهیل
محل سکونت : مشهد
مدل : Savage Xl
راديو : FUTABA
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 116 اعتبار: 34
ارسال: #9
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
( ۲۲ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۳۸ : ۰۲ عصر)arkantus نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام من savag xl دارم.امروز آببندیش کردم.مشکلی که هست اینه که دنده هاش خوب جا نمیره و وقتی گاز میدم پت پت میکنه و موتور میخواد خاموش بشه.ضمنا احساس میکنم داغ هم هست
ماشینی که توی آببندی هستش نباید ازش انتظار بازدهی بالا رو داشت!ضمنا اصلا نباید بهش فشار آورد تا 10 باک!شما هم کمی موتورت رو ریچ کن و بزار چند باک کار کنه که هم دما پایین باشه هم خوب آببندی شه!
۲۲ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۱۷ : ۰۳ عصر
ارسال ها نقل قول
arkantus
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام :
محل سکونت : دزفول
مدل : savage xl
راديو : 2.4
آفلاین
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 20 اعتبار: 0
ارسال: #10
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
این مشکلش حل شد.حالا ترمز که میگیرم خاموش میشه.اینو چیکار کنم
۲۳ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۵۱ : ۰۸ عصر
ارسال ها نقل قول
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,840 اعتبار: 712
ارسال: #11
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
( ۲۳ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۵۱ : ۰۸ عصر)arkantus نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
این مشکلش حل شد.حالا ترمز که میگیرم خاموش میشه.اینو چیکار کنم


مقدار " سلو " یا Idle موتور کم هست، با پیچ تنظیم سلو مقدار سلو رو بیشتر کن، شرایط تنظیم هم اینکه موتور حداقل 10 دقیقه کار کرده باشه و گرم باشه، اهرم گاز رادیو در حالت خنثی یا وسط باشه تریم گاز هم وسط باشه، در این حالت پیچ تنظیم سلو رو اروم بیشتر کن تا دور موتور بره بالاتر.

Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۲۳ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۴۵ : ۰۹ عصر
ارسال ها نقل قول
Aliviper
******
VIP Silver
کلوب تهران

ارتفاع : سی هزار پا
نام : علی ولدخانی
محل سکونت : تهران
مدل : caster-serpent-kyosho
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 616 اعتبار: 144
ارسال: #12
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
ولی شاید تریم سروو موتور کمی جلو تر باشه که موقع ترمز گرفتن خاموش میشه پس موقع تنظیم این پیچ ترمز رو فشار بده.
با اجازه از آقا صدری گفتم شاید این دوستمون متوجه نشده باشه منظور کدوم پیچه. اینم عکسش

شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


KyOSHO the finest rc models
۲۳ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۳۷ : ۱۰ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
arkantus
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام :
محل سکونت : دزفول
مدل : savage xl
راديو : 2.4
آفلاین
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 20 اعتبار: 0
ارسال: #13
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
عذر میخوام.یعنی چی که تریم سروو موتور جلوتر باشه.؟
۲۴ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۰۲ : ۱۱ عصر
ارسال ها نقل قول
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,840 اعتبار: 712
ارسال: #14
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
( ۲۴ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۰۲ : ۱۱ عصر)arkantus نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عذر میخوام.یعنی چی که تریم سروو موتور جلوتر باشه.؟


منظور تریم گاز رادیو هست، یعنی در حالت خنثی سروو در حالت ترمز باشه و سلو کم باشه.

Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۲۵ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۱۷ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
Aliviper
******
VIP Silver
کلوب تهران

ارتفاع : سی هزار پا
نام : علی ولدخانی
محل سکونت : تهران
مدل : caster-serpent-kyosho
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 616 اعتبار: 144
ارسال: #15
RE: تنظیم موتور های نیترو(قدم به قدم)
با عرض معذرت ولی منظورم بر عکس آقا صدری بود یعنی در حالت خنثی برای این که دور موتور بالا بیاد و خاموش نشه یکمی روی گاز باشه که در نتیجه وقتی شما ترمز میگیری مسیر کاربرات بسته میشه و خاموش میشه.

KyOSHO the finest rc models
۲۵ / ۷ / ۱۳۹۰ -- ۲۲ : ۰۷ عصر
WWW ارسال ها نقل قول


کلمات کلیدی: تنظیم, موتور, های, نیتروقدم, به, قدم,


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  استفاده از موتور ماشین برای هواپیما(لطفا پاسخ دهید بعد تاپیکو پاک کنید) masoudshojaei20 6 1,710 ۱۲ / ۶ / ۱۳۹۵ -- ۲۴ : ۱۲ صبح
آخرین ارسال: alit
  مشکلات موتورهای نیترو Hirad 344 74,312 ۷ / ۶ / ۱۳۹۵ -- ۵۵ : ۱۲ عصر
آخرین ارسال: piramid
  اببندی کردن موتور نیترو mc0292 17 5,831 ۷ / ۶ / ۱۳۹۵ -- ۰۹ : ۱۲ عصر
آخرین ارسال: piramid
  نگه داری موتور نیترو Aliviper 25 7,271 ۱۷ / ۳ / ۱۳۹۵ -- ۵۵ : ۰۱ عصر
آخرین ارسال: farzadd
  علل و عوامل موثر در سوختن شمع موتورهای نیترو shahrokhgt 17 8,497 ۷ / ۱۲ / ۱۳۹۴ -- ۲۷ : ۰۶ صبح
آخرین ارسال: 1mitsu
  طرز کار موتورهای سوختی نیترو مورد استفاده در ماشین Reza-Sadri 27 14,236 ۷ / ۱۲ / ۱۳۹۴ -- ۳۱ : ۱۲ صبح
آخرین ارسال: Reza-Sadri
  کمک در خرید موتور aliasadolahi 23 7,638 ۳۰ / ۱۱ / ۱۳۹۴ -- ۰۵ : ۱۰ صبح
آخرین ارسال: 1mitsu
  شرکتهای معروف تولید کننده موتورهای سوختی نیترو Reza-Sadri 50 19,913 ۱۱ / ۷ / ۱۳۹۴ -- ۵۰ : ۰۶ عصر
آخرین ارسال: مهرگان66
  آب بندی موتور ماشین های نیترو Hirad 3 3,766 ۱۰ / ۷ / ۱۳۹۴ -- ۴۶ : ۰۹ صبح
آخرین ارسال: mohammad salehi
  موتور ديزل مارك webra reza3548 5 1,454 ۶ / ۲ / ۱۳۹۴ -- ۳۳ : ۰۵ عصر
آخرین ارسال: morteza5921

چه کسانی این موضوع را خوانده اند؟
کاربرانی که این موضوع را خوانده اند (1 کاربر):
hamed.hakan60 ( ۱۷ / ۹ / ۱۳۹۵ --, ۲۱ : ۰۷ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان