R30 Forum

خوش آمدید به انجمن تخصصی مدل آرسی, میهمان گرامی وارد شوید یا ثبت نام کنید

[ توجه ] شرايط و امکانات VIP [ فيلم ] آموزش كار با آرسي تيوب
[ جديد ] بازگشت قوانين خريد و فروش [ مهم ] مديران پرتلاش سال 1394
 
امتیاز موضوع:
  • 33 رأی - میانگین امتیازات: 2.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ملخ هواپیماواصطلاحات
نویسنده پیام
حسین ترکاشوند
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام :
محل سکونت : تهران
مدل :
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 157 اعتبار: 25
ارسال: #1
ملخ هواپیماواصطلاحات
شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید



توجه ! بعضی ملخ ها بشدت لبه های تیزی دارند مخصوصا پلاستیکی و فایبر گلاس برای حفظ سلامتی خود هیچ وقت سعی نکنید یک ملخ را با دست بگِرید چون مانند یک تیغ دست شما را میبرد.
ملخ ها از تنوع و سایز و شکل و فعلا ار 5 ماده ساخته میشوند
1.چوب(از چوب درخت افرا . چنار و بالسا ساخته میشوند)
2.نایلون
3.فایبر گلاس و رشته های نایلونی
4.فایبر گلاس
5.فیبر کربنی
ملخ ها از نوع فاِیبرگلاس و چوبی و فیبر کربنی بهترین بازده را دارند.
طراحی ملخ ها
ملخ ها بر اساس دو مقوله طراحی میشوند
1.قطر
2.گام(فاصله که ملخ در یک دور کامل به سمت جلو حرکت میکند)وقتی مگویند ملخ 12/6 یعنی این ملخ 12 اینچ قطر و 6 اینچ گام دارد.در نهایت تمام ملخ ها با تمام شکل و شمایل و80% بیشتر کارایی ندارند
خواص ملخ ها بر حسب گام بالا.
1سرعت زیاد پرواز
2.شتاب کم
3.صعود ضعیف
4.سخت شدن فرود به علت سرعت زیاد
خواص ملخ ها بر حسب گام پایین:
1.سرعت کم پرواز
2.شتاب خوب
3.صعود خوب
4.کنترل پرواز با کمترین گاز موتور
جنس ملخ ها:
1.ملخ های چوبی(ملخ هایی هستند که به راحتی شکسته میشوند اما کارایی زیادی دارند)
2.فایبر گلاس و نایلونی(ملخ های سنگین و با دوامی هستند و با کارایی کمتر از چوبی فیبر کربنی)
3.ملخ های فیبر کربنی(ملخ های خیلی سخت و خیلی گرانی هستند و تنها برای موتورهای بزرگ استفاده میشوند که ممکن است در سالهای اینده در سایزهای کوچک هم ساخته شوند)
3.ملخ های نایلونی(ملخ های ضعیفی هستند که بشما پیشنهاد نمی کنیم چون امکان شکستن در هوا را دارند.)
وزن ملخ ها:
سنگینی ملخ عامل و مزیت خوبی برای عمل چرخش هستند و عمل هرز گردی را کاهش میدهد البته وزن زیادی باعث میشود نقطه ثقل هواپیما تاثیر میگذارد.شکل ملخ ها:ملخ ها با تیغه پهن که بیشتر برای موتورهای 4 زمانه و با دور موتور پایین کاربرد دارند. ملخ ها با تیغه لاغرکه بیشتربرای موتورهای 2 زمانه با دور موتور بالاکاربرد دارند.
توجه!
بالانس ملخ یکی از مهمترین عوامل در طی پرواز محسوب میشود اگر ملخ ها بالانس نباشند:
1.دزدیدن قدرت موتور
2.درست کار نکردن موتور و کف کردن سوخت
3.تکان های شدید بدنه .
۱۱ / ۱۰ / ۱۳۸۹ -- ۲۹ : ۰۱ صبح
ارسال ها نقل قول
hossin
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام :
محل سکونت : مرودشت
مدل : AT40
راديو : هايتك6كانال
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 18 اعتبار: 1
ارسال: #2
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
سلام مهندس منظور شما از بالانس ملخ چیست؟ اگر امکانش هست بیشتر توضیح بدهید؟;)
۱۶ / ۱۰ / ۱۳۸۹ -- ۱۷ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
sina
***
کاربر سایت

ارتفاع : پنج هزار پا
نام : سینا
محل سکونت : تهران
مدل : تو بیوگرافی پروفایل نوشتم
راديو : تو بیوگرافی پروفایل نوشتم
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 104 اعتبار: 8
ارسال: #3
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
( ۱۶ / ۱۰ / ۱۳۸۹ -- ۱۷ : ۱۲ صبح)hossin نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام مهندس منظور شما از بالانس ملخ چیست؟ اگر امکانش هست بیشتر توضیح بدهید؟;)
سلام من اقای ترکاشوند نیستم اما گفتمشاید بتونم جوابتونو بدم اول اینکه برای بالانس کردن ملخ از دستگاهی به نام بالانسر استفاده میکنند که برای هواپیما و هلیکوپتر متفاوته (هر چند در هلی به ملخ میگن بلید) کار بالانس تنظیم و مساوی کردن میزان وزن 2 طرف ملخ با همه معمولا در مدل های کارخونه ای پلاستیکی کمی وزن یک سمت بیشتر از سمت دیگریه و برای بالانس از کاتر و1 سمباده استفاده میکنند به این صورت که بعد از تست با دستگاه بالانسر که هر مدلری 1 دونه داره معمولا طرف سنگینو پیدا میکنند و با کاتر شروع به تراشیدن سمت سنگیم میکنند دوباره تست بالانس و اگر تنظیم بود با سمباده جاهای تراشیده شدرو سمباده میزنند تا موقعی که ملخو روی موتور نصب میکنن مثل 1 تیغ تیز دستو نبره ضمنا برای نصب ملخ روی موتور برای اینکهملخ دستو نزنه روی ساعت 11:25 دقیقه تنظیمش میکنند یعنی از خلاصی اول تا دوم اینطوری وقتی با دست ملخ هواپیمارو میزنید تا روشن بشه باعث میشه احتمال برخورد ملخ با دست کاهش پیدا کنه
البته در مورد نحوه صحیح روشن کردن موتور در تاپیک دیگه ای باید صحبت بشه
۱۷ / ۱۰ / ۱۳۸۹ -- ۱۰ : ۱۱ صبح
ارسال ها نقل قول
Hossein
******
VIP Bronze

ارتفاع : سی هزار پا
نام : H
محل سکونت : شیراز
مدل :
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 692 اعتبار: 3
ارسال: #4
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
سلام دوستان

توضیحات سینا خان کامل بود فقط یک نکته که خیلی هم مهم اینه ((هیچوقت با انگشتتان استارت نزنید))
حتمآ با یک تکه لوله اب از جنس پلاستیک یا یک تکه مفتول از جنس تفلن استارت بزنید.=D>
۲۰ / ۱۰ / ۱۳۸۹ -- ۳۰ : ۰۴ عصر
ارسال ها نقل قول
hmd2201
****
VIP Silver
کلوب قم

just northrop f5e
نام : مطیع
محل سکونت : قم
مدل : finches
راديو : sky master
آفلاین
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۹۲
ارسال‌ها: 265 اعتبار: 92
ارسال: #5
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
ممنون از توضیحات.

هرچه ملخ سنگین تر باشد گشتاور گرایشات موتور در انواع مانور بیشتر میشود و بیشتر باعث تیک اف های نا موفق میشود.

تا صورت و پیوند جهان بود علی بود...................................تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
۲۸ / ۳ / ۱۳۹۲ -- ۵۶ : ۰۲ عصر
ارسال ها نقل قول
rsadeghi
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام : reza sadeghi
محل سکونت : تهران
مدل : sky fun
راديو : KDS
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 19 اعتبار: 0
ارسال: #6
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
پیرو صحبت آقای hossein

بعضیا می گن نباید موتور رو به استارسر عادت داد
من نه تنها این موضوع رو رد می کنم بلکه از همه عزیزان تقاضا دارم از روشن کردن با دست پرهسز کنند.
احتمالا دست خیلیامون تا امروز با ملخ خورده و فقط کمی درد کشیدیم اما خدا نکنه قطع شدن انگشت برامون پیش بیاد...
اگه کسی این صحنه رو دیده باشه میدونه چی میگم!

اگه هم استارتر ندارید از یه جسم پلاستیکی برای روشن کردن موتور استفاده کنید.
۲۸ / ۳ / ۱۳۹۲ -- ۱۳ : ۰۳ عصر
ارسال ها نقل قول
josephelham
کاربر جدید

ارتفاع : صفر پا
نام : شهرام رضایی
محل سکونت : رشت
مدل :
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۲
ارسال‌ها: 1 اعتبار: 0
ارسال: #7
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
تشکر بابت خوش امد گویی و سلام به همه من تازه عضو شدم
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۴۵ : ۰۹ عصر
ارسال ها نقل قول
nasir
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام : mohammad nasir
محل سکونت : تهران
مدل : glider - super sport- jet
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 204 اعتبار: 43
ارسال: #8
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
دوستان عزیز پیرامون مطالب مربوط به ملخ سوالی داشتم

تا حالا شده که هنگام تنظیم موتور و وقتی داریم موتور رو تنظیم میکنیم زمانی که موتور در حالت فول تراتل و با حداکثر سرعت خودش در حال کاره ملخ از هم بپاشه؟

و اینکه اگر این اتفاق بیوفته احتمال برخورد ملخ با صورت فرد تنظیم کننده چقدره؟

و از چه نوع ملخی میشه استفاده کرد که بهترین کیفیت و مقاوت رو در برابر مقاوت در مقابل رسیدن به سرعت صوت داشته باشه؟

من همیشه از این موضوع نگرانم که هنگام تنظیم موتور ملخ با شدت به صورت کسی برخورد نکنه شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


پرواز را به خاطر بسپار، عاشقان پرواز میلی به خیزیدن ندارند.
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۲ : ۱۰ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
hmd2201
****
VIP Silver
کلوب قم

just northrop f5e
نام : مطیع
محل سکونت : قم
مدل : finches
راديو : sky master
آفلاین
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۹۲
ارسال‌ها: 265 اعتبار: 92
ارسال: #9
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
اصولا ملخی که بالانس شده باشد احتمال از هم پاشیدن آن حدود 2 تا 5 درصد میباشد.یک مورد دیگر هم میباشد.اینکه بعضی افراد وقتی میبینن ملخ از یک قسمتی شکست با انواع و اقسام چسب اون رو سر هم میکنند که در این روش به نظر بنده احتمال جدا شدن ملخ 95 در صد میباشد.
در مورد رسیدن به سرعت صوت باید بگم که rpm موتور های الکتریکی اوترانر بیش از 10000 تا و موتورهای اینرانر بیش از 20000 الی 25000 نیست و برای جلوگیری از سرعت زیاد ملخ هر چه دور موتور بیشتر شود ملخی کوچک تر و با گام بیشتر پیشنهاد میشود.
در بحث نیترو هم در انواع موتور ها دور موتور بیش از 20000 تا نیست.در موتور های بنزینی هم که مانند موتور های الکتریکی اوترانر میباشند(دور کمتر. ملخ بزرگ تر)

به هر حال ملخ استاندارد هر موتور توسط کارخانه سازنده ی آن موتور پیشنهاد میشود که آنها تمام شرایط رو مد نظر گرفته بعد پیشنهاد میکنند.

پس ملخ به نسبت دور و قدرت موتور توسط کار خانه سازنده پیشنهاد میشود که در این صورت احتمال از هم پاشیدن ملخ در صورت بالانس بودن تقریبا به صفر میرسد.

ولی از یاد نبریم که نزدیک شدن به ملخ کار خطرناکی است.شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


تا صورت و پیوند جهان بود علی بود...................................تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۱۹ : ۱۰ عصر، توسط hmd2201.)
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۱۸ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
Aref-babaie
******
VIP Silver

arba
نام : arefbabaie
محل سکونت : بهشهر
مدل : groovy503A-pattern
راديو : Futaba6j
آفلاین
تاریخ عضویت: مهر ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 799 اعتبار: 103
ارسال: #10
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
( ۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۲ : ۱۰ عصر)nasir نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان عزیز پیرامون مطالب مربوط به ملخ سوالی داشتم

تا حالا شده که هنگام تنظیم موتور و وقتی داریم موتور رو تنظیم میکنیم زمانی که موتور در حالت فول تراتل و با حداکثر سرعت خودش در حال کاره ملخ از هم بپاشه؟

و اینکه اگر این اتفاق بیوفته احتمال برخورد ملخ با صورت فرد تنظیم کننده چقدره؟

و از چه نوع ملخی میشه استفاده کرد که بهترین کیفیت و مقاوت رو در برابر مقاوت در مقابل رسیدن به سرعت صوت داشته باشه؟

من همیشه از این موضوع نگرانم که هنگام تنظیم موتور ملخ با شدت به صورت کسی برخورد نکنه شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

ملخ فیبر کربن خیلی محکم و گرونه .
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۲۲ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
nasir
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام : mohammad nasir
محل سکونت : تهران
مدل : glider - super sport- jet
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 204 اعتبار: 43
ارسال: #11
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
خوب با این حساب برای موتور های نیترو 46 او اس یا هر سازنده دیگری چه سایزی پیشنهاد میشه

من متاسفانه سره زمین گاهی میبینم که مدلرها اصلا رعایت اصول ایمنی رو نمیکنن و برای تنظیم موتور در مرکز چرخش نوک ملخ قرار میگیرند

با این حساب اگر ملخ متلاشی بشه حتما صدمات بسیار جدی ای بهشون وارد میشه

پرواز را به خاطر بسپار، عاشقان پرواز میلی به خیزیدن ندارند.
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۳۷ : ۱۰ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
hmd2201
****
VIP Silver
کلوب قم

just northrop f5e
نام : مطیع
محل سکونت : قم
مدل : finches
راديو : sky master
آفلاین
تاریخ عضویت: خرداد ۱۳۹۲
ارسال‌ها: 265 اعتبار: 92
ارسال: #12
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
در چند تاپیک زیر میتونین انواع ملخ متناسب با سایر موتور های نیترو را مشاهده کنید:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


بله در اون صورت صدمات سطحی(جراحات) و جدی به فرد وارد خواهد شد.

تا صورت و پیوند جهان بود علی بود...................................تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۴۸ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
sepanta
*****
VIP Silver

ارتفاع : بیست هزار پا
نام : Behnam
محل سکونت : تهران
مدل :
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: تير ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 518 اعتبار: 118
ارسال: #13
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
( ۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۲ : ۱۰ عصر)nasir نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
دوستان عزیز پیرامون مطالب مربوط به ملخ سوالی داشتم

تا حالا شده که هنگام تنظیم موتور و وقتی داریم موتور رو تنظیم میکنیم زمانی که موتور در حالت فول تراتل و با حداکثر سرعت خودش در حال کاره ملخ از هم بپاشه؟

و اینکه اگر این اتفاق بیوفته احتمال برخورد ملخ با صورت فرد تنظیم کننده چقدره؟

و از چه نوع ملخی میشه استفاده کرد که بهترین کیفیت و مقاوت رو در برابر مقاوت در مقابل رسیدن به سرعت صوت داشته باشه؟

من همیشه از این موضوع نگرانم که هنگام تنظیم موتور ملخ با شدت به صورت کسی برخورد نکنه شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

سلام.

در یکی از تاپیکها استاد اتحاد فرموده بودند که rpm در موتورهای مورد استفاده در مدل هیچگاه باعث متلاشی شدن ملخ سالم نمیشه.
مورد دوم اینکه چه در مدلهای الکتریک و چه سوختی به هیچ عنوان نباید جلوی موتور روشن بایستید و بعد از روشن کردن موتور تمامی اعمال باید در پشت موتور صورت بگیره.
۲۹ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۲ : ۱۱ عصر
ارسال ها نقل قول
پژواک پاینده
***
کاربر سایت

ارتفاع : پنج هزار پا
نام : پژواک پاینده
محل سکونت : تبریز
مدل : CALMATO 60 LOW WING
راديو : JR DSX12
آفلاین
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 87 اعتبار: 4
ارسال: #14
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
کم کردن بار موتور (لود اینجین) که با انتخاب ملخ های بسیار کوچکتر این اتفاق می افته

باعث اوراسپید شدن موتور می شه و گاها ملخ برای این دورهای نامتعارف دوام نداره و حالت گسستگی پیدا می کنه

اور اسپید رو در موتور الکتریکی که با ملخ خیلی کوچیک کار می کرد و در هوا متلاشی شد رو من خودم دیدم
۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۵ : ۰۳ صبح
ارسال ها نقل قول
nasir
****
VIP Bronze

ارتفاع : ده هزار پا
نام : mohammad nasir
محل سکونت : تهران
مدل : glider - super sport- jet
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: آذر ۱۳۹۱
ارسال‌ها: 204 اعتبار: 43
ارسال: #15
RE: ملخ هواپیماواصطلاحات
( ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۰۵ : ۰۳ صبح)پژواک پاینده نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کم کردن بار موتور (لود اینجین) که با انتخاب ملخ های بسیار کوچکتر این اتفاق می افته

باعث اوراسپید شدن موتور می شه و گاها ملخ برای این دورهای نامتعارف دوام نداره و حالت گسستگی پیدا می کنه

اور اسپید رو در موتور الکتریکی که با ملخ خیلی کوچیک کار می کرد و در هوا متلاشی شد رو من خودم دیدم


با این حساب اگر این اور اسپید در موتور سوختی اتفاق بیوفته خطرش به مراتب بیشتر از موتورهای الکتریکیه

پس در انتخاب ملخ خیلی باید دقت کرد چون اگر ملخ کوچکتر از توان موتور انتخاب بشه اختمال از هم پاشیدگی وجود داره

من خاطرم هست چند سال پیش مشابه همین اتفاق برای یک موتور سوختی پیش اومد و اون مدلر خیلی شانس اورد که ملخ به صورتش برخورد نکرد

به نظر من مدلرها باید خیلی دقت کنن و نکات ایمنی رو برای حفظ سلامتی خودشون رعایت کنن

پرواز را به خاطر بسپار، عاشقان پرواز میلی به خیزیدن ندارند.
۳۰ / ۱۰ / ۱۳۹۲ -- ۵۵ : ۱۲ عصر
WWW ارسال ها نقل قول


کلمات کلیدی: ملخ, هواپیماواصطلاحات,


چه کسانی این موضوع را خوانده اند؟
کاربرانی که این موضوع را خوانده اند (1 کاربر):
Abbas Fatemi (دیروز, ۳۳ : ۰۵ عصر)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان