R30 Forum

خوش آمدید به انجمن تخصصی مدل آرسی, میهمان گرامی وارد شوید یا ثبت نام کنید

[ توجه ] شرايط و امکانات VIP [ فيلم ] آموزش كار با آرسي تيوب
[ نظر سنجي ] سايت آرسي را چگونه ارزيابي مي کنيد ؟ [ توجه ] سوالات کاربران جديد درباره آرسي
 
امتیاز موضوع:
  • 19 رأی - میانگین امتیازات: 2.68
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
نویسنده پیام
raptor50
*****
VIP Silver

مدیر بازارچه
نام : سجاد امام دوست
محل سکونت : رشت
مدل : هگزا،هلی سوختیraptor50
راديو : فوتابا7
آفلاین
تاریخ عضویت: شهریور ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 348 اعتبار: 79
ارسال: #1
بررسی باطری های ni-mh و ni-cd



اصولاً وقتي صحبت از باتري‌هاي با اندازه استاندارد مي‌شود، بلافاصله به ياد باتري‌هاي قلمي و نيم‌قلمي يا اگر بخواهيم دقيق‌تر باشيم، اندازه‌هاي AA و AAA مي‌افتيم. اساساً سه فرم سيلندري، دگمه‌اي و كتابي (يا بلوكي) براي باتري‌هاي استاندارد وجود دارد. انواع دگمه‌اي در ابزارهاي كوچك مانند ساعت‌هاي مچي و ماشين حساب‌هاي جيبي كاربرد فراوان دارند. باتري‌هاي كتابي 9 ولتي در تجهيزات كنترل از راه دور و برخي مصارف خاص كاربرد دارند و انواع سيلندري كه متداولترين نوع مي‌باشند در طيف وسيعي از تجهيزات الكتريكي از ساعت‌هاي ديواري و چراغ قوه‌ها گرفته تا پخش‌كننده‌هاي 3MP و دوربين‌هاي ديجيتالي به كارگرفته مي‌شوند.
به لحاظ فناوري به كارگرفته شده، سه گونه اصلي از باتري‌هاي قابل شارژ در دسترس هستند:
1) باتري‌هاي ليتيوميون (Li-Ion)
2) باتري‌هاي نيكل كادميوم (NiCd)
3) باتري‌هاي نيكل متال هيبرید (NiMH)
باتري‌هاي قابل شارژ استاندارد، عموماً از نوع NiCd يا NiMH مي باشند. انواع NiMH به دلايل مزاياي آشكار، به سرعت در حال گسترش و جايگزيني با انواع قديمي‌تر NiCd مي‌باشند. انواع LiIon كه داراي بهترين نسبت كارآيي به وزن مي‌باشند، به دليل گران بودن در موارد خاص همچون تلفن‌هاي همراه و كامپيوترهاي كيفي كاربرد دارند. ولتاژ باطري‌هاي سيلندري‌شكل عموماً برابر با 1.5 ولت مي‌باشد كه در انواع قابل شارژ NiCd و NiMH كمي كمتر از اين مقدار و برابر با 2/1 ولت است، از طرفي وزن انواع قابل شارژ بين 30 تا 40 درصد بيشتر است.در حال حاضر اولين گزينه براي هر خريدار در انتخاب يك باتري قابل شارژ، انوع NiMH مي‌باشد، كما اين‌كه از حدود پنج سال گذشته فرآيند جايگزيني اين گونه با انواع قديمي‌تر ‌ NiCd آغاز گرديده است. باتري‌هاي NiMH داراي مزاياي بسياري هستند كه در ادامه به برخي از مهمترين آن‌ها اشاره مي كنيم:
‌‌ ظرفيت اين باتري‌ها به مراتب بيشتر از انواع قديمي‌تر است. در حال حاضر باتري‌هاي NiMH اندازه AA با ظرفيت‌هاي فراتر از 2000 ميلي آمپرساعت (MAh) وارد بازار شده‌اند و مطالعه و تحقيق براي ساخت مدل‌هايي با ظرفيت بيشتر ادامه دارد. باتري‌هاي NiMH نسبت به باتري‌هاي آلكالاين نيز از ظرفيت بيشتري برخوردارند و به خصوص در كاربردهاي پرمصرف همچون دوربين‌هاي ديجيتال مدت سرويس‌دهي بيشتري را با هر بار شارژ كامل فراهم مي‌كنند. بسياري از شركت‌هاي سازنده مدعي هستند كه باتري‌هاي NiMH ساخت آن‌ها در هر بار شارژ تا چهار يا پنج برابر يك باتري آلكالاين كارايي دارد، كه البته اين مقدار به عوامل بسياري چون ظرفيت باطري، نحوه شارژ آن و نوع كاربرد بستگي دارد.
‌ در ابتدا هزينه بالاتر مانع استفاده گسترده از باتري‌هاي NiMH بود، ولي فرآيند كاهش قيمت در پنج سال گذشته اين هزينه را به مقدار معقولي رسانده است. در حال حاضر قيمت تقريبي اين گونه تنها 20 درصد بيشتر از NiCd مي‌باشد اين در حالي است كه قيمت باتري‌هاي LiIon در حدود دو برابر اين مقدار است.
شايد بزرگترين مزيت باتري‌هاي NiMH در عدم وجود مشكل <اثر حافظه> (Memory effect) در آن‌ها باشد. اين اثر به زبان ساده افت تدريجي ولتاژ و ظرفيت در اثر عدم تخليه كامل باتري پيش از شارژ مجدد آن مي‌باشد، بنابراين استفاده‌كنندگان اين گونه باتري‌ها نگراني از بابت اين مشكل ندارند.
‌ ولتاژ باتري‌هاي قابل شارژ در بيشتر زمان كاركرد در حد 2/1 ولت باقي مي‌ماند، كه جريان يكدستي را فراهم مي‌كند. در‌صورتي‌كه ولتاژ باتري‌هاي آلكالاين از مقدار 5/1 ولت شروع شده و تا كمتر از 1 ولت كاهش مي يابد.
‌ باتري‌هاي NiMH فاقد ماده كادميوم مي‌باشند كه در انواع NiCd كاربرد دارد. اين ماده فلزي بسيار سمي و مخرب محيط زيست است، بنابراين باتري‌هاي NiMH پاك‌تر نيز مي‌باشند.
حداكثر دفعات شارژ براي باتري‌هاي NiMH تا 1000 نوبت است، كه بسيار بيشتر از ساير انواع باتري‌هاي قابل شارژ مي‌باشد. براي مقايسه به جدول 2 توجه فرماييد.
در مقابل نقاط منفي اندكي در مورد باتري‌هاي NiMH وجود دارد. همان‌طور كه اشاره شد، قيمت تقريبي آن‌ها هنوز 20درصد بيشتر از مدل‌هاي قديمتر NiCd مي‌باشد. همچنين زمان شارژ و تخليه مجدد آن‌ها كمي بيشتر از انواع داراي كادميوم است. اين موضوع در برخي تجهيزات خاص، مزيتي براي باتري‌هاي NiCd به حساب مي آيد، براي مثال در پيچ‌گوشتي‌هاي برقي كه سرعت دوران بالايي دارند به سرعت تخليه بالا در باتري نيازمندند، انواع NiCd داراي مزيت نسبي هستند.

بترتیب :
نیکل متال هیبرید
نیکل کادمیوم
لیتیوم یون

[b]نوع باتري قابل شارژ
NiMH
NiCd
Li-lon
حداكثر ولتاژ dc
1.2
1.2
3.6
دفعات شارژ
500تا1000
300 تا 500
300 تا 400
نسبت قيمتي
100%
80%
200%
مشكلات
ندارد
اثر حافظه و آلودگي محيطي
امكان آتش گرفتم و آلودگي محيطي
جدول 2- مقايسه مشخصات سه نوع متداول باتري هاي قابل شارژ
اولين موضوعي كه بايد به خاطر داشته باشيد، نحوه صحيح شارژ و تخليه باطري‌هايتان مي باشد. شارژ بيش از اندازه باتري‌هاي NiMH مي‌تواند صدمات جبران‌ناپذيري به آن‌ها وارد كند. بنابراين حتي‌المقدور از شارژرهايي استفاده كنيد كه داراي مدار كنترل شارژ مي‌باشند. انواع پيشرفته، مجهز به پردازنده كنترلي هستند، ولي مدل‌هاي ساده‌تر از نوعي تايمر براي قطع خودكار شارژ برخوردارند. شكل 1 رابطه مستقيم زمان شارژ و افزايش حرارت را نشان مي دهد.
در حال حاضر مدل‌هايي از شارژرها موسوم به سريع (Fast) يا خيلي سريع (Ultra Fast) وارد بازار شده‌اند. اين مدل‌ها تنها در صورتي توصيه مي‌شوند كه داراي مدار كنترل‌كننده مطمئني باشند كه در غير اين صورت به احتمال زياد، باتري‌هايتان را كباب شده تحويل خواهيد‌گرفت! در هر صورت فرمول ساده‌اي براي محاسبه زمان شارژ وجود دارد. كافيست ظرفيت باطريتان را بر حسب MAh بر توان شارژر با همان واحد تقسيم نماييد و 20درصد به نتيجه حاصل اضافه كنيد تا زمان شارژ بهينه بر حسب ساعت به دست‌آيد. براي مثال زمان لازم براي شارژ يك باتري NiMH اندازه AA با ظرفيت 2000MAh در يك شارژر با توان 200MAh براي همان سايز باطري، در حدود 12 ساعت مي‌باشد.
البته در مورد زمان شارژ استثنائي وجود دارد كه توجه به آن اهميت زيادي دارد، باتري‌هايي كه به تازگي خريداري شده‌اند، به دليل زمان نسبتاً زياد نگهداري در شرايط انبار، معمولاً زمان بيشتري براي شارژ لازم دارند و تنها بعد از دو يا سه بار شارژ و تخليه به حداكثر توان خود مي‌رسند، بنابراين اگر باتري جديدتان در ابتدا كارآيي مورد انتظار را نشان نمي‌دهد، جاي نگراني نيست.
در بسياري از شارژرهاي موجود در بازار، دو يا چهار كانال شارژ وجود دارد كه امكان شارژ همزمان را براي تعدادي باتري را فراهم مي‌كند. در مدل‌هاي ارزان‌تر براي هر دو يا چهار كانال تنها يك كنترل‌كننده وجود دارد كه در اين‌صورت استفاده‌كننده نمي‌تواند يك باتري را به صورت جداگانه شارژ كند. در اين صورت بايد دقت شود تمام باتري‌هاي قرار گرفته داخل شارژر در يك وضعيت قرار داشته باشند، چرا كه در غير اين‌صورت امكان شارژ بيش از حد يكي از باتري‌ها وجود دارد. البته در مدل‌هايي كه براي هر كانال به صورت جداگانه داراي كنترل‌كننده مي باشند، اين مشكل وجود ندارد.
شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

شكل 1- رابطه زمان شارژ و افزايش حرارت
به ياد داشته باشيد كه باتري شارژ شده به‌طور روزانه مقداري از توان خود را از دست مي دهد. ميانگين تقريبي اين افت توان روزانه يك درصد مي‌باشد. به عبارت ديگر پس از تقريباً سه ماه و بدون استفاده از باتري‌هايتان، نياز به شارژ مجدد آن‌ها داريد. البته با نگهداري باتري در يك محيط خنك مي توان اين فرآيند را تاحدودي آهسته نمود. بسياري از انواع شارژها داراي حالت شارژ خفيف (Trickle mode) هستند، كه معمولاً به صورت خودكار و پس از شارژ كامل باتري‌ها فعال مي شود. در اين حالت جريان ضعيفي به صورت پيوسته و يا متناوب به باتري‌ها اعمال مي شود، اين جريان تنها در حدي است كه توان باتري را در حالت حداكثر حفظ كند. البته در هر حال بهتر است براي مدت طولاني (مثلاً بيش از يك ماه) از اين قابليت استفاده نكنيد.
همان‌طور كه پيشتر اشاره شد، در حالي‌كه ولتاژ يك باتري معمولي در حد 5/1 ولت است، ولتاژ يك باتري NiMH برابر با 2/1 ولت مي‌باشد، اين مقدار براي اغلب كاربردها كافي است و تنها در برخي از موارد كه مقدار ولتاژ روي كارآيي تأثير مستقيم دارد (براي مثال در چراغ قوه و يا راديوهاي قابل حمل)، اين تفاوت آشكار مي شود، البته در هر حال به دليل افت طبيعي توان باتري‌هاي شارژي، استفاده از آن‌ها در كاربردهاي طولا‌ني مدت (مانند ساعت‌هاي ديواري) يا اضطراري (مانند چراغ قوه) توصيه نمي‌شود. در اين موارد استفاده از يك باتري آلكالاين و يا حتي باتري‌هاي قديمي‌تر Heavy Duty نتيجه بهتري دارد.
شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

شكل2- نمونه اي از يك شارژ به همراه ملزومات آن
نكته آخر اين‌كه همواره از شارژرهاي خاص باتري‌هاي NiMH، جهت شارژ اين باتري‌ها استفاده كنيد (تصوير 2). منحني شارژ باتري‌هاي NiMH خاص خودشان مي‌باشد و بهترين كارآيي تنها در صورت استفاده از شارژر مخصوص آن‌ها حاصل مي گردد. استفاده از شارژرهايي كه ادعاي شارژ هر دو نوع NiMH و NiCd را دارند، توصيه نمي‌شود. اين مدل‌ها معمولاً همان انواع ساده‌تر NiCd مي‌باشند كه تغييرات جزيي داشته‌اند و از كيفيت مناسبي برخوردار نيستند.
و اما سخني با آن دسته از خوانندگاني كه از استفاده‌كنندگان باتري‌هاي معمولي (غيرقابل شارژ) يا به عبارت ديگر يكبارمصرف مي باشند. مي‌توان كاربردهاي يك باتري را در دو گروه پرمصرف و كم‌مصرف دسته‌بندي كرد. كاربردهاي پرمصرف مانند دوربين‌هاي ديجيتال و پخش‌كننده‌هاي 3 MP مستلزم به كارگيري باتري‌هاي نوع آلكالاين و در صورت امكان انواع پيشرفته آن كه با عناويني همچون Ultra يا MAX مشخص مي‌شوند (استانداردي در مورد اين گونه عناوين وجود ندارد)، مي‌باشند. البته انواع قابل شارژ در هر صورت گزينه‌هاي بهتري هستند. در مقابل در كاربردهاي كم مصرف كه توان اندكي را در مدت طولاني طلب مي‌كنند، مي‌توان از باتري‌هاي عادي (غير آلكالاين)، با توجه به بهاي اندك آن‌ها بهره‌ گرفت. الزامي وجود ندارد كه از يك باتري نسبتاً گران آلكالاين در يك ساعت ديواري استفاده شود.
بنابراين بايد توجه داشت كه نوع كاربرد، باتري مطلوب را مشخص مي‌كند و در بسياري از مواقع، انتخاب باطري، از طريق تجربه و امتحان حاصل مي‌شود. اما چند توصيه مفيد براي اين گروه از استفاده‌كنندگان جهت بهره‌گيري بهينه از توان باتري‌هايشان:
1) انرژي الكتريكي حاصل از يك باطري، يكي از گرانترين انواع انرژي‌هاي موجود در جهان است. با ‌انرژي يك باتري AA فقط مي‌توان تا ده فنجان آب را به جوش آورد كه در مقايسه با انرژي الكتريكي موجود در منازل، بسيار گرانتر است. بنابراين در مصرف آن دقت كنيد.
2) به هيچ وجه از باتري‌هايي گوناگون با توان باقي‌مانده متفاوت در كنار يكديگر استفاده نكنيد.
3) اگرچه ثابت شده كه بر خلاف تصور عموم، نگهداري باتري‌ها در يخچال تأثير چنداني بر افزايش طول عمر آن‌ها ندارد، اما در هر حال گرما عامل مخربي است. بنابراين از نگهداري دراز مدت باتري‌ها در محيط‌هاي گرمي همچون داخل ماشين، پرهيز كنيد.
4) نگهداري باتري‌ها به صورت رها‌شده در كنار يكديگر مي‌تواند باعث تخليه اتفاقي انرژي آن‌ها شود.


مرجع

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

بر خطای دیگران شاد مشو که همیشه از تو درستکاری سر نزند. امام علی (ع)
۱۵ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۸ : ۱۰ صبح
ارسال ها نقل قول
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,285 اعتبار: 673
ارسال: #2
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
ضمن تشکر از پستتون، لطفا مرجع را ذکر کنید

Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۱۵ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۶ : ۰۱ عصر
ارسال ها نقل قول
HOOMAN
****
مدیر کل

مدیر کل
نام : هومن ایـــواز
محل سکونت : شیراز
مدل : cessna182-Calmato Sport
راديو : Hitec Sport 2.4
آفلاین
تاریخ عضویت: آبان ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,469 اعتبار: 272
ارسال: #3
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
منبع دوباره ذکر نشده و دوستان هم به پستهای کپی پیست شده بدون دقت اعتبار می دهند !!
۱۵ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۷ : ۰۳ عصر
ارسال ها نقل قول
تبلیغات
پيكسل
By: My-BB.Ir
bahman
**
مدیر بخش

مدیر انجمن
نام : بهمن ارکانی
محل سکونت : تهران
مدل : انواع گلایدر ها
راديو : آرورا - فوتابا - جی آر
آفلاین
تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 433 اعتبار: 363
ارسال: #4
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
با عرض سلام
دوستان گرامی و ارجمند

با تشکر از اقا سجاد گرامی

مطالب جناب عالی حاوی مطالب عمومی در رابطه با باتری های نیکل متال و نیکل کادمیوم مفید بود ولی بروز نبود .

مطلب بروز در مورد باطری های نیکل متال را تقدیم میدارم :

مهم ترین اشکال باتری های نیکل متال مقاومت داخلی انها و تخلیه سریع انها بود و نسل جدید باتریهای نیکل متال دیگر این اشکال را ندارند .
شرکت سانیو SANYO با تولید باتری های نیکل متال انلوپ ENELOOP با مقاومت داخلی بسیار کم در حد 25 درصد بعد از 3 سال پس از از شارژ کامل این اشکال نیکل متال را تقریبا" حل کرده است .
این باتری ها علاوه بر کم شدن مقاومت داخلی انها دارای سیکل شارژی بیشتری هم هستند که به 1500 بار شارژ افزایش یافته است .
یکی دیگر از محاسن این باتری ها قابلیت کاربرد اداپتور های اندازه های C و D باتری های معمولی ( یعنی باتری های متوسط و بزرگ ) با استفاده از این باتری ها میباشند .
نام دیگر این باتری ها ALWAYS READY هم میباشد .
هم اکنون نوع کاملیون این باتری ها در پاساژ امجد موجود است .
برای اطلاعات بیشتر میتوانید به ادرس زیر مراجعه فرمایید .

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.


فایل‌(های) پیوست شده بندانگشتی (ها)
                                               
۱۵ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۱۰ : ۰۹ عصر
ارسال ها نقل قول
meisamxp
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام : میثم
محل سکونت : تهران
مدل : Calmato 40 Sport
راديو : JR XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 59 اعتبار: 1
ارسال: #5
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
سلام
ولی مقاومت داخلی این نوع باطری ها هنوز وجود دارد . پس باید برای شارژ مجدد تخلیه کامل صورت گیرد بعد شارژ شود .
من از باطری Camelion alwaysready استفاده میکنم .
فقط تخلیه سریع به میزان زیادی جلوش گرفته شده . یعنی بعد از شارژ و پس از یک سال 85% انرژی خودشو همراه داره .

1- باطری های نیکل کادمیوم---------------------------- سایز قلمی تا 1100 میلی و سایز نیم قلمی تا 500 میلی آمپر
2- باطری های نیکل متال هیدرید-----------------------سایز قلمی تا 2700 میلی و سایز نیم قلمی تا 1100 میلی آمپر
3- باطری های لیتیوم یون ---------------------------------سایز 18650 تا 2500 میلی آمپر
4- باطری های لیتیوم پلیمر -------------------------------سایز مشخصی نداشته و تا 100 آمپر نیز وجود دارد

نکته: اصول نگهداری باطری ها !

باطری های نیکل کادمیوم(Ni-Cd) : این باطری ها طول عمر بیشتری نسبت به دیگر باطری ها دارند ومی بایست قبل از شارژ مجدد باطری به علت اثر حافظه کاملا تخلیه و سپس شارژ گردند.

باطری های نیکل متال هیدرید(Ni-MH) : این باطری ها نیز همانند باطری های نیکل کادمیوم می بایست قبل از شارژ مجدد تخلیه گردند.و همچنین برای عدم استفاده از باطری به مدت طولانی باطری بصورت خالی از شارژ نگهداری شود.


باطری های لیتیوم یون ( Li-ion) : این باطری ها می بایست با شارژر های مخصوص شارژ گردند و سیستم شارژ این نوع باطری ها می بایست بسیار دقیق باشد در غیر این صورت احتمال انفحار وجود دارد. همچنین این نوع باطری ها بر عکس باطری های نیکل کادمیوم و نیکل متال نمی بایست کاملا تخلیه گردند و برای عمر بیشتر باطری سعی گردد همیشه در حالت پر و نیمه پر قرار داده شود .

باطری های لیتیوم پلیمر (li-pol): نوع بهینه شده لیتیوم یون می باشد که هم در مشکل انفجار و هم در سایز و وزن و جریان بهبود یافته است که بیشتر باطری موبایل ها از این نوع می باشند . روش نگهداری این نوع نیز همانند لیتیوم یون می باشد
۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۱۶ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
moh-norouzian
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی هلی کوپتر

مدیر ارشد
نام : محسن نوروزیان
محل سکونت : بندرانزلی
مدل : T-Rex 500 E
راديو : JR-XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اردیبهشت ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 1,288 اعتبار: 923
ارسال: #6
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
( ۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۱۶ : ۱۲ صبح)meisamxp نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
سلام
ولی مقاومت داخلی این نوع باطری ها هنوز وجود دارد . پس باید برای شارژ مجدد تخلیه کامل صورت گیرد بعد شارژ شود .
من از باطری Camelion alwaysready استفاده میکنم .
فقط تخلیه سریع به میزان زیادی جلوش گرفته شده . یعنی بعد از شارژ و پس از یک سال 85% انرژی خودشو همراه داره .

1- باطری های نیکل کادمیوم---------------------------- سایز قلمی تا 1100 میلی و سایز نیم قلمی تا 500 میلی آمپر
2- باطری های نیکل متال هیدرید-----------------------سایز قلمی تا 2700 میلی و سایز نیم قلمی تا 1100 میلی آمپر
3- باطری های لیتیوم یون ---------------------------------سایز 18650 تا 2500 میلی آمپر
4- باطری های لیتیوم پلیمر -------------------------------سایز مشخصی نداشته و تا 100 آمپر نیز وجود دارد

نکته: اصول نگهداری باطری ها !

باطری های نیکل کادمیوم(Ni-Cd) : این باطری ها طول عمر بیشتری نسبت به دیگر باطری ها دارند ومی بایست قبل از شارژ مجدد باطری به علت اثر حافظه کاملا تخلیه و سپس شارژ گردند.

باطری های نیکل متال هیدرید(Ni-MH) : این باطری ها نیز همانند باطری های نیکل کادمیوم می بایست قبل از شارژ مجدد تخلیه گردند.و همچنین برای عدم استفاده از باطری به مدت طولانی باطری بصورت خالی از شارژ نگهداری شود.


باطری های لیتیوم یون ( Li-ion) : این باطری ها می بایست با شارژر های مخصوص شارژ گردند و سیستم شارژ این نوع باطری ها می بایست بسیار دقیق باشد در غیر این صورت احتمال انفحار وجود دارد. همچنین این نوع باطری ها بر عکس باطری های نیکل کادمیوم و نیکل متال نمی بایست کاملا تخلیه گردند و برای عمر بیشتر باطری سعی گردد همیشه در حالت پر و نیمه پر قرار داده شود .

باطری های لیتیوم پلیمر (li-pol): نوع بهینه شده لیتیوم یون می باشد که هم در مشکل انفجار و هم در سایز و وزن و جریان بهبود یافته است که بیشتر باطری موبایل ها از این نوع می باشند . روش نگهداری این نوع نیز همانند لیتیوم یون می باشد

در مورد باطری ها... مطالب بسیار خوبی در سایت وجود داره..ابتدا این مطالب رو نگاه کنید که پست های تکراری ایجاد نشه..
۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۳۱ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
meisamxp
**
کاربر سایت

ارتفاع : هزار پا
نام : میثم
محل سکونت : تهران
مدل : Calmato 40 Sport
راديو : JR XG7
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 59 اعتبار: 1
ارسال: #7
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
ویژگی یک شارژر خوب چیست ؟

یک شارژر کاملا استاندارد که بصورت علمی و طبق مشخصات تولید کنندگان باطری ها باید ساخته شود بدین گونه می باشد:

این شارژر می بایست باطری را تا 100% ظرفیت حقیقی باطری شارژ نماید . این سیستم شارژ در حالت استاندارد زمانی حدود 10 ساعت(برای باطری 2000 میلی آمپر) و در حالت شارژ سریع زمانی حدود 5 ساعت (برای باطری 2000 میلی آمپر ) اختصاص می دهد ! ( قابل توجه برای شارژر نوع سوم که 60 دقیقه را مد نظر دارد ) و همچنین این شارژر طول عمر باطری را به همان مقدار تعریف شده کارخانه های تولید کننده که حدود 1000 بار شارژ می باشد رعایت می نماید


اصول کارکرد انواع شارژر باطری


شارژر های نوع اول : که ساده ترین نوع شارژر موجود در بازار می باشد که سیستم کارکرد آن طوری است که باطری به یک منبع تغذیه وصل شده و در باطری ایجاد جریان می نماید و زمان شارژ نیز به صورت دستی و با دخالت کاربر و با جدا کردن باطری از شارژر معین می شود .

معایب :

این نوع شارژر را می توان بد ترین نوع شارژر دانست چراکه جریان عبوری از باطری در لحظات اولیه شارژ بسیار زیادتر از جریان مورد نیاز برای شارژ باطری بوده و بعد از گذشت زمانی اندک در هنگام شارژ جریان شارژ خیلی کمتر از جریان مورد نیاز برای شارژ باطری می گردد.

این نوع شارژر طول عمر باطری را به شدت کاهش داده و زمان شارژ باطری بسیار زیاد می باشد وهمچنین توانائی شارژ بیشتر از 65% ظرفیت باطری را ندارد.


------------------------------------------------------------


شارژرهای نوع دوم : این نوع شارژر نیز که در بازار وجود دارد یک منبع جریان می باشد که یک جریان ثابت را به باطری اعمال میکند . سیستم سخت افزاری این نوع شارژرها بسیار ساده بوده و گاه با ایجاد یک تایمر روی شارژر در یک زمان مشخصی اعمال جریان را قطع کرده وبا استفاده از یک دیود نوری فرایند اتمام شارژ را به کاربر اطلاع می دهد


معایب : این نوع شارژر ها نیز به دلیل اعمال یک جریان ثابت و تعریف شده توانائی کارکرد با باطری های باظرفیت مختلف را ندارد به صورتی که گاه زمان شارژ افزایش یافته وگاه باطری را با جریان بیشتر از حد مجاز شارژ می کند که باعث آسیب رسانی به باطری می گردد، عیب دیگر این نوع شارژرها نیزمشکل اعمال ناخواسته گرما وایجاد دمای مضر به باطری می باشد که پس از شارژ 65 % باطری ادامه شارژ را همراه با گرم شدن باطری ادامه می دهد که این عمل در صورت ادامه فرایند شارژ انرژی اعمالی به صورت گرما به محیط انتقال می یابد و عمر باطری را کاهش می دهد.


-----------------------------------------------------------


شارژرهای نوع سوم :

این نوع شارژرها را

نیز می توان پیشرفته ترین شارژرهای موجود در بازار دانست و توانائی کارکرد آنها را می توان چنین

دسته بندی نمود:


1-قابلیت شارژ 1تا 4 باطری بصورت مجزا

2-عملکرد بازیابی جهت به حداقل رساندن تاثیر حافظه ( سیستم REFRESH )

3-
شارژ سریع (حدود 60 دقیقه برای باطری 2000 میلی آمپر سایز AA )

4-نمایشگر LCD

5-قطع اتوماتیک جریان

6-کنترل مدت زمان شارژ

7-کنترل قطبیت ( جلوگیری از معکوس شدن قطبیت)

8-تشخیص باطری غیر قابل شارژ

9-شارژ قطره ای

10-سیستم شارژ پالسی مداوم


معایب :

حال ممکن است در شارژری (نوع سوم) جریان شارژ به دلیل کاهش زمان شارژ بالا قرار داده شده باشد ، ولی این کار راه حل مناسبی برای کم کردن زمان شارژ نمی باشد چون این موضوع معایبی مانند گرم شدن باطری و به دنبال آن عدم شارژ کامل و متعاقبا کاهش طول عمر باطری را در پی خواهد داشت.

واما طبق تحقیقاتی که پژوهشگران این شرکت به عمل آورده اند استاندارد ترین شارژر که بتواند به صورت کاملا استاندارد یک باطری قابل شارژ را در فرایندی علمی شارژ نماید شامل مواردی قابل توجه می باشد که هنوز هیچ کدام از تولید کنندگان آن را بصورت دقیق رعایت ننموده اند



منبع : نیرو الکترونیک
یه باطری جالب

این باطری مکانیکی قابل شارژ که اصطلاحا میل لنگ دار گفته می شود از طرح های جالب می باشد که شما این باطری را در شرایط عادی داخل یک شارژر گذاشته و پس از اتمام شارژ می توانید استفاده نمایید اما...

شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید




شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید



اما در شرایطی که دسترسی به انرژی برق ندارید می توانید از بازوی مکانیکی آن استفاده کرده و باطری را شارژ نمایید بدین ترتیب که با اعمال حرکت مکانیکی در :


5 دقیقه ..... 45 درصد

10 دقیقه ..... 60 درصد

15 دقیقه ..... 80 درصد

20 دقیقه ..... 100 درصد


باطری شارژ میشود البته این یک طرح می باشد و مدت زمان شارژ با تغییر جریان باطری تغییرمی کند

شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید

شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۱۸ : ۰۱ صبح، توسط meisamxp.)
۱۶ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۹ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
Sina-Nazari
******
VIP Silver

Katy Perry
نام : sina nazari
محل سکونت : شیراز
مدل : Katana 50s
راديو : Futaba T8FGS
آفلاین
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 644 اعتبار: 120
ارسال: #8
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
اگه یه باطری کهnicdروحالتnimhببزاریم شارژ بشه یا بلعکس چی میشه ضرری هم داره.
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۵۸ : ۰۳ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
تبلیغات
پيكسل
By: My-BB.Ir
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,285 اعتبار: 673
ارسال: #9
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
( ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۵۸ : ۰۳ عصر)sina87 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اگه یه باطری کهnicdروحالتnimhببزاریم شارژ بشه یا بلعکس چی میشه ضرری هم داره.


خب این چه کاریه ؟ وقتی شارژر شما هر دو گزینه را داره، گزینه صحیح را انتخاب کنید، اما اگر اینکار را اشتباها انجام داده اید برای یک بار ، مشکلی برای باطریتون پیش نیامده، اما دفعه بعدی با انتخاب گزینه صحیح شارژ کنید، درسته که این دو باطری از نظر مشخصات ولتاژی با هم یکی هستند اما از نظر شیمیایی و ساخت با هم فرق دارند ، بعنوان مثال ولتاژ کات اف دیسشارژ در NiCd 0.8V هست اما در NiMh 1.0V

Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۶ : ۰۷ عصر
ارسال ها نقل قول
arman tajaddodi
****
VIP Silver

ارتفاع : ده هزار پا
نام : ارمان تجددي
محل سکونت : رشت
مدل : walkra
راديو :
آفلاین
تاریخ عضویت: بهمن ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 150 اعتبار: 68
ارسال: #10
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
انرژي الكتريكي حاصل از يك باطري، يكي از گرانترين انواع انرژي‌هاي موجود در جهان است. با ‌انرژي يك باتري AA فقط مي‌توان تا ده فنجان آب را به جوش آورد

سلام
اين خيلي برام جالب بود ولي ايا اين جلمه حقيقت داره؟؟؟؟

فورمول انرژي به صورت u=p.t=V.I.t است ولي از اونجايي كه ولتاژ و جريان در باتري به مرور زمان افت ميكنه نميتوستم انرژيه زخيره شده در باتري رو به دست بيارم.
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۳ : ۰۸ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
Aliviper
*****
VIP Silver
کلوب تهران

شاه غلام
نام : علی
محل سکونت : تهران
مدل : caster-serpent-kyosho
راديو : futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: مرداد ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 570 اعتبار: 143
ارسال: #11
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
شیخان آرسی مسالتم
بنده در حال عضیمت به مرکز فساد فروش مواد صدا ساز بودم که با خواست خدا از این عمل شیطانی منصرف شده و به محضر ایران آرسی کار برسیدم و 34 دینار بی زبان را هزینه ی یک عدد ولتاژ ساز گیرنده رادیو کنترل مارک ملعون الفوتابا کردم.... فی الحال برای شارژ این آلت ولتاژ ساز در عجب مانده ام چرا که روی بسته نوشته nicd اما روی آلت نوشته nimh ... در این مساله بنده می بایست به کدام یک از نوشته ها اکتفا نمایم و بر طبق کدام فتوا عمل نمایم؟؟؟

KyOSHO the finest rc models
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۳ : ۱۰ عصر
WWW ارسال ها نقل قول
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,285 اعتبار: 673
ارسال: #12
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
( ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۳ : ۱۰ عصر)Aliviper نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
شیخان آرسی مسالتم
بنده در حال عضیمت به مرکز فساد فروش مواد صدا ساز بودم که با خواست خدا از این عمل شیطانی منصرف شده و به محضر ایران آرسی کار برسیدم و 34 دینار بی زبان را هزینه ی یک عدد ولتاژ ساز گیرنده رادیو کنترل مارک ملعون الفوتابا کردم.... فی الحال برای شارژ این آلت ولتاژ ساز در عجب مانده ام چرا که روی بسته نوشته nicd اما روی آلت نوشته nimh ... در این مساله بنده می بایست به کدام یک از نوشته ها اکتفا نمایم و بر طبق کدام فتوا عمل نمایم؟؟؟


به انکه روی الت نوشته اکتفا نمایید، جواب میدهد.شما قادر به دیدن عکسها نیستید لطفا دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
کلیک کنید تا بتوانید عکسها را ببینید


Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۲۹ : ۱۰ عصر
ارسال ها نقل قول
Ettehad
******
VIP Diamond

ارتفاع : سی هزار پا
نام : ---
محل سکونت : شیراز
مدل :
راديو :
غایب
تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 618 اعتبار: 1031
ارسال: #13
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
( ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۵۸ : ۰۳ عصر)sina87 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اگه یه باطری کهnicdروحالتnimhببزاریم شارژ بشه یا بلعکس چی میشه ضرری هم داره.


باتری نیکل کادمیوم را می توانید با گزینه ni-mh بخوبی شارژ کنید ولی عکس آن جواب نمیدهد و باتری نیکل متال با گزینه ni-cd بسیار کم شارژ میگیرد و پس از مدتی نیز خراب میشود .توضیحات اینو در یکی از سایتهای مربوط به باتری خیلی وقت پیش خونده بودم که الان هرچی گشتم سایتشو پیدا نکردم . قبلأ همین کارو خودم چندین بار امتحان کرده و مطمئن شدم که درست بود .
۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۳ : ۱۱ عصر
ارسال ها نقل قول
تبلیغات
پيكسل
By: My-BB.Ir
Reza-Sadri
***
مدیر ارشد
هيات علمي مولتي روتور
هیات علمی رادیو و الکترونیک
هیات علمی ماشین

مدیر ارشد
نام : رضا صدری
محل سکونت : شیراز
مدل : Car & Airplane
راديو : Futaba
آفلاین
تاریخ عضویت: اسفند ۱۳۸۹
ارسال‌ها: 2,285 اعتبار: 673
ارسال: #14
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
( ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۳ : ۱۱ عصر)ettehad نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
( ۲۰ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۵۸ : ۰۳ عصر)sina87 نوشته شده توسط: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اگه یه باطری کهnicdروحالتnimhببزاریم شارژ بشه یا بلعکس چی میشه ضرری هم داره.


باتری نیکل کادمیوم را می توانید با گزینه ni-mh بخوبی شارژ کنید ولی عکس آن جواب نمیدهد و باتری نیکل متال با گزینه ni-cd بسیار کم شارژ میگیرد و پس از مدتی نیز خراب میشود .توضیحات اینو در یکی از سایتهای مربوط به باتری خیلی وقت پیش خونده بودم که الان هرچی گشتم سایتشو پیدا نکردم . قبلأ همین کارو خودم چندین بار امتحان کرده و مطمئن شدم که درست بود .


سلام جناب اتحاد، باطریهای NiMh فرق اصلیشون با NiCd در ظرفیت شارژ هست که تقریبا 2 برابر هستند و از انجاییکه شارژرها معمولا بوسیله حداکثر مقدار ولتاژ بر هر سل مقدار ظرفیت باطری را حس میکنند بنابر این طبیعیه که وقتی با مد NiCd یک باطری NiMh را شارژ میکنید بخوبی شارژ نگیرد، اما برعکسش باعث Overcharge میشه و باطری خراب میشه.

Traxxas E-Revo Brushless, Kyosho Calmato, DJI Flame Wheel 450
۲۱ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۰۳ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول
Ettehad
******
VIP Diamond

ارتفاع : سی هزار پا
نام : ---
محل سکونت : شیراز
مدل :
راديو :
غایب
تاریخ عضویت: دي ۱۳۹۰
ارسال‌ها: 618 اعتبار: 1031
ارسال: #15
RE: بررسی باطری های ni-mh و ni-cd
در تایید صحبتهای جناب صدری عزیز
PERFORMANCE: NiMH batteries will greatly out-perform standard NiCd batteries in high-drain applications. VOLTAGE: The power produced by the battery. Both NiMH and NiCd have virtually the same voltage. CAPACITY: The amount of energy stored by the battery. NiMH has more than twice the capacity of standard NiCd. This results in much longer runs times (hours, # of pictures). MEMORY EFFECT: NiMH batteries can be charged or “topped-off” at any time without affecting battery life. In order to achieve optimum performance from NiCd batteries, they must be fully discharged before recharging. Unlike NiCd batteries, NiMH has No Memory Effect. ENVIRONMENTALLY FRIENDLY: NiMH batteries have no Cadmium added. Cadmium is hazardous to the environment.
همچنین این مطلب در سایت دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آورده شده :

[font=Arial,Helvetica,Geneva,Sans-serif,sans-serif]In general, NiMH batteries cannot handle the high rate of charges or discharges (typically over 1.5-2 amps) that NiCAD batteries can. Many modelers use high rate, peak detection or time-based chargers to charge NiCAD batteries. Such chargers are NOT recommended for NiMH batteries (unless otherwise specified in the charger or battery literature) as they can cause permanent damage to the NiMH cells. Also, NiMH batteries will not perform well in high rate discharge applications, typically providing only a small fraction of the rated capacity in these instances.[/font]
(آخرین ویرایش در این ارسال: ۲۱ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۶ : ۱۲ صبح، توسط Ettehad.)
۲۱ / ۱۲ / ۱۳۹۰ -- ۴۰ : ۱۲ صبح
ارسال ها نقل قول


کلمات کلیدی: بررسی, باطری, ni mh, ni cd,


موضوع‌های مرتبط با این موضوع...
موضوع: نویسنده پاسخ: بازدید: آخرین ارسال
  ساختار باطری های لیتیوم پلیمر (لیپو) ali 8 2,485 ۲۰ / ۹ / ۱۳۹۳ -- ۳۳ : ۱۱ عصر
آخرین ارسال: Reza-Sadri
  منبع تغذیه استارتر به وسیله باطری های لیپو! alikanani 1 84 ۹ / ۹ / ۱۳۹۳ -- ۵۷ : ۱۲ عصر
آخرین ارسال: alikanani
  باطری های لیتیوم پلیمر (لیپو) Reza-Sadri 495 51,672 ۷ / ۹ / ۱۳۹۳ -- ۰۸ : ۱۲ صبح
آخرین ارسال: m.malayeri
  کمک برای تبدیل یک باطری 3 سل به سه باطری تک سل ariagan 5 179 ۷ / ۸ / ۱۳۹۳ -- ۵۲ : ۱۰ عصر
آخرین ارسال: ZEROA6m5
  استفاده از سلول های باطری لپ تاپ برای مدل morteza5921 38 1,567 ۱۴ / ۷ / ۱۳۹۳ -- ۵۰ : ۰۳ صبح
آخرین ارسال: hassannavidy
  Dualsky lipo mate باطری چکر Aliviper 3 422 ۱۱ / ۷ / ۱۳۹۳ -- ۲۱ : ۰۱ عصر
آخرین ارسال: FLY.BOY
  بررسی شارژر دوال اسکای DUALSKY N61e Reza-Sadri 55 7,539 ۸ / ۷ / ۱۳۹۳ -- ۲۳ : ۰۵ عصر
آخرین ارسال: Reza-Sadri
  مقایسه انواع باطری ها DRAGON 45 7,763 ۷ / ۷ / ۱۳۹۳ -- ۵۶ : ۰۳ صبح
آخرین ارسال: rezairej
  ساخت شارژر باطری لیتیوم پلیمر MASOUDBAHRAM 17 5,205 ۱۰ / ۶ / ۱۳۹۳ -- ۱۵ : ۰۸ عصر
آخرین ارسال: hassannavidy
  باطری wild scorpion Mohamadian 5 786 ۲۰ / ۳ / ۱۳۹۳ -- ۲۰ : ۱۲ عصر
آخرین ارسال: Mohammad_S

چه کسانی این موضوع را خوانده اند؟
کاربرانی که این موضوع را خوانده اند (2 کاربر):
Alishamloo ( ۲۷ / ۹ / ۱۳۹۳ --, ۲۹ : ۰۵ عصر)، mehi20 (امروز, ۱۹ : ۱۱ صبح)

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان